søndag 17. juli 2011

Lærerhverdag #21 - Ordenskarakter

Order & Chaos, av ~Oryctes~, cc: by-nc-sa

Jeg har etter hvert oppdaget at jeg ikke liker vurderingen av orden. I dag skiller vi mellom G, Ng og Lg, og i praksis skal det en del til å bli satt ned til Ng. Og om karakteren Ng skulle dukke opp på vitnemålet, vet jeg at mange skoler og arbeidsgivere rynker på nesen og enten ignorerer søknaden eller gjør ekstra undersøkelser. Konsekvensen er at karakteren G er en gigantisk sekk av alt fra verdens mest pliktoppfyllende ordensmennesker og en den ganske sløve slabbedasker som sliter grundig med å holde styr på både det ene og det andre. Dette kan umulig være særlig tilfredsstillende og er ekstra problematisk når faglig innsats er dyttet over til orden og adferd (noe jeg egentlig synes er bra). Men med den tredelte vurderingsskalaen er det i praksis lite spillerom for å signalisere hvem som virkelig har god orden og innsats og hvem som gjør såvidt nok. Jeg vil at det skal lønne seg å gjøre en innsats og at det skal synes på vitnemålet. En G i dag sier lite.

Dagens ordens- og adferdssystem er basert på negativ korreks. Det gjør noe med hvordan vi ser på elevene. Vi ser etter negative ting, mens spesielt positive holdninger og handlinger ikke gir uttelling. Å følge opp skolearbeidet presist og nøyaktig gis samme vurdering som omtrentlig og tilstrekkelig. Flid får samme vurdering som slurv. Å strekke seg etter perfeksjon gis samme vurdering som å gjøre akkurat nok. Dette er verken rettferdig eller stimulerende, og det gir fremtidige arbeidsgivere upresis informasjon.

Hvorfor kan ikke orden/innsats og adferd gis en mer finmasket vurdering? Om vi beholder Lg, Ng og G og plusser på med Mg og ev. Sg, eller gir andre merkelapper (1-6 e.l.) er lite viktig. Det er ingen grunn til at vi ikke kan lage gode kjennetegn for karakterer også på dette området.

Hvert år har jeg mange elever som ikke vurderes rettferdig i forhold til hverandre på grunn av dette systemet, og jeg har venskelig for å se noen god grunn til ikke å gjøre noe med det. Synspunkt og innspill mottas med takk.

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Ble nettopp ferdig med videregående, og gikk ut med G i orden. Dette er for meg helt ufortjent. Jeg var kanskje den med dårligst orden. Jeg glemte bøker, var enkelte ganger for sen med innleveringer. Jeg var ikke drømmeeleven når det gjaldt å ha orden.

    Jeg var riktignok, i følge lærerne, den hyggeligste gutten på skolen, noe som sikkert hjalp på.

    Jeg er enig med deg i det du sier. En jente i klassen var helt fenomenal når det gjaldt orden. Var drømmeeleven. Hvordan er det mulig at hun har G, og jeg har G?

    Noe burde kanskje vært gjort, ja....

    SvarSlett
  2. @Øyvind: Kult at du kommenterer og du er tøff som tør å innrømme at du kanskje ikke fortjener karakteren. Det du sier om å være hyggelig spiller kanksje inn, men har jo ingenting med orden å gjøre, men heller med adferd. Ditt eksempel er ikke enestående og viser, som du sier at vurderingen av orden er problematisk.
    Takk for innspillet!

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Jeg har tenkt lenge at det skulle være en karakter i "Flid" - rett og slett en vurdering i hva en elev legger igjen av tid og krefter i å gjøre en ordentlig jobb - og at den skulle vært adskilt fra fagkarakteren (også jeg liker at innsats ikke er en del av fagkarakteren). Jeg ser for meg at denne karakteren ville betydd betraktelig mer enn en karakter i orden og adferd - hvor jeg (etter mange år som leder av orden/adferd-karaktermøter) også er enig i at karakteren egentlig ikke forteller så mye.

    SvarSlett