fredag 13. februar 2009

Pusterom

Til tross for at det ikke er all verdens tid siden forrige undervisningsfrie periode (nekter å kalle det ferie ettersom jeg alltid jobber en god del), kjennes det greit at vi neste uke tar fatt på vinterferie. Forhåpentligvis kommer jeg ut i andre enden med mange nye ideer og tålelig a jour med retting. Jeg gleder meg til å rulle ut to IKT-baserte prosjekter som innebærer digitale fortellinger. I 1. klasse samfunnsfag (stsp) skal vi presentere konflikter, mens jeg og en kollega skal slå sammen klassene våre i tre uker for å lage en Ibsen-wiki. Jeg gleder meg som en unge til å se hva elevene greier å koke i hop. Jeg har bedt dem tenke stort...

Ellers har gloselæringsverktøyet quizlet.com vist seg å være en gedigen suksess. Elevene elsker det og det har åpenbare pedagogiske fordeler framfor gloseboka. Takk til Jørn P for tipset.

Denne uka kastet jeg meg for øvrig over Ingunns initiativ for økt deling blant digifile pedagoger. Anbefales!

Av og til kjenner jeg litt på bekymringen for å bli slave av fremskrittet - det er spennende å suse rundt på edublogger i små kveldstimer, prøve ut nye verktøy og web2.0ifisere mye jeg før har gjort analogt, men av og til er det nødvendig å se hvor det bærer. Vinterferien virker som en fin anledning til å gjøre nettopp det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar